Menu
03 230 03 33

Digitale verhalen over Nederlands leren

Anderstalige deelnemers leren digitale verhalen maken over hun ervaring met de Nederlandse taal. De verhalen tonen aan hoe het leren en spreken van de Nederlandse taal, deuren opent naar de wereld. Hoe het leren van de taal een domino-effect heeft op participatie, inburgering, cultuur, gemeenschapsvorming, opvoeding …  Positief en negatief.

De Antwerpse bibliotheek en CVO Hoboken en Deurne gebruiken de filmpjes om andere mensen te enthousiasmeren tot het leren van de Nederlandse taal.

Dit initiatief was een opdracht van CVO van Deurne en Hoboken, in samenwerking met de Taalpunten van de Antwerpse bibliotheken Hoboken, Borgerhout en Deurne.

Bekijk de digitale verhalen

Citaten van deelnemers

“Toen ik naar België kwam, vond ik vrij snel een job. De problemen begonnen toen een machine stuk ging en ik aan mijn baas niet kon uitleggen wat er was gebeurd. Ik ben toen mijn job kwijtgeraakt. De volgende dag heb ik me ingeschreven voor de Nederlandse les. Het begin was vreselijk moeilijk, maar hoe langer ik les volg, hoe meer Nederlands ik begrijp.” (Hadiza)

“Ik heb een probleem, want Nederlands in de dialecten is heel verschillend dan in de Nederlandse les.” (Amna)

“Voor we Nederlands begonnen te leren, hadden we al een slechte ervaring, zoals het lezen van officiële papieren of durven praten via de telefoon. Daardoor besloten we Nederlandse les te volgen. Nu hebben we makkelijker contact met Nederlandstalige mensen en verloopt het contact met de leerkrachten van onze kinderen vlotter.”  (Ahmet, Loubna, Mariola, Osman en Tanya)

“School is niet genoeg om Nederlands te leren. Daarbuiten zijn ook kansen, bijvoorbeeld met conversatieklas, communicatie met mensen, vrijwilligerswerk. Er bestaan verschillende manieren om Nederlands te leren.” (Aïcha)

Vormingplus en digitale verhalen

Al jarenlang nemen we groepen mee in een proces met als eindresultaat een digitaal verhaal. We gebruiken digitale verhalen als middel om sociaal-maatschappelijke en culturele doelen te bereiken.

  • Vernieuwen. Een digitaal verhaal maken is een speelse en praktische manier om vertrouwd te geraken met nieuwe mediatechnologieën. Via eenvoudige software, heb je enkel basiscomputervaardigheden nodig om een krachtig resultaat te behalen.
  • Verbinden. Verhalen vertellen en delen verbindt mensen met elkaar, met hun erfgoed, wijk, verleden en toekomst. Het kan ook gesprekken op gang brengen tussen buurtbewoners en de overheid, jong en oud, Belgen en nieuwe Belgen, …
  • Versterken. Digitale verhalen zijn een prachtig hulpmiddel om mensen in beweging te brengen, om de krachten in de wijk te mobiliseren en om bepaalde thema’s aan te kaarten.
  • Verbeelden. Het creatieve proces is misschien wel de grootste motivatie om aan de slag te gaan met digitale verhalen. Het is een uitdaging om op zoek te gaan naar krachtige beelden, de juiste woorden, naar hoe vorm en inhoud elkaar kunnen versterken.