Menu
03 230 03 33

In gesprek met onze drie nieuwste medewerkers

Hier zitten ze dan, in een hippe koffiebar: onze drie nieuwste telgen. Alle drie jong en vol goesting om mee het verschil te maken in de samenleving. Na hun eerste twee en halve maand bij Vormingplus, was het tijd voor een koffie, vonden we.

Elise, Heleen en Sarah

Waarom een job bij Vormingplus?

Heleen: Ik wil mensen die het moeilijk hebben in onze maatschappij versterken. Niet door op hun problemen te focussen, maar door hen samen te brengen en te laten leren van elkaar.

Sarah: In mijn vorige job had ik contact met vele scholen rond opvoedingsondersteuning. Nu werk ik in het project ‘Spring mee’ een jaar lang nauw samen met een beperkt aantal scholen. Met een intensiever contact dus met ouders en leerkrachten. Ook fijn dat ik nu deel uitmaak van een projectteam, we zijn een klankbord voor elkaar. Wat ik inspirerend vind: de veelzijdigheid aan projecten bij Vormingplus en de kruisbestuiving die dat geeft.

Elise: Ik werkte als vrijwilliger in de gevangenis, in een asielcentrum, ... Ik dacht: zoiets wil ik als job gaan doen (lacht)! Wat me aanspreekt in Vormingplus: je kan een project uitschrijven van A tot Z, en het dan ook helemaal uitvoeren in het werkveld, met de mensen. Om het vervolgens te evalueren, bij te sturen en te herhalen. Fantastisch!

Hoe ziet een typische dag eruit?

Elise: Ik werk aan een nieuw project over e-inclusie. Ik zet dingen op papier, en probeer dingen uit in proefsessies met de doelgroep. Zo ondervind ik aan de lijve wat hun vragen en behoeften zijn, wat werkt en wat niet. En dan schrijf ik verder aan het project. Ik overleg ook veel met mensen uit het werkveld. En dat koppel ik terug naar mijn team.

Heleen: Een ‘Spring Mee’-sessie in een school start telkens heel vroeg. We proberen in te spelen op wat er leeft bij de ouders. We eindigen steeds met een mini-evaluatie.

Sarah: Voor mij hetzelfde. We laten de ouders ook hun netwerk verbreden: onderling met elkaar, met de school en met de buurt. Daarom leggen wij ook contacten met de diensten en verenigingen in de buurt.

Heleen: En verder hebben we een hoop vergaderingen en administratie. Voor het nieuwe project Schoolbabbel leg ik, zoals Elise ook vertelde, veel contacten, …

Hoogtepunten tot nu toe?

Heleen: Een mogelijke partner voor Schoolbabbel verruilde zijn oorspronkelijk wat afwachtende houding tijdens ons gesprek naar dolenthousiast. Verder: een mama komt na de sessie altijd een praatje maken over dingen waarover we het vorige keren hadden. Ik voel dat ze er echt mee bezig is. Dat geeft echte voldoening!

Sarah: Ook leerkrachten leren door hun contact met de ouders. Een ervaren leerkracht had een ware aha-belevenis toen zij van een Turkse mama hoorde waarom kinderen van Turkse origine moeite hebben met de voorzetsels zoals ‘de’ en ‘het’, dat kennen ze helemaal niet in het Turks.

Elise: Een mama met vier kinderen, afkomstig uit Iran, kwam schuilen voor de regen in het computerlokaal voor de Woonzoekers in Posthof (Berchem). Ze had wat vragen over internet en accounts, … Eenvoudige dingen, maar die je wel even moet meekrijgen om er mee weg te zijn. Dit simpel voorval bevestigt voor mij de zinvolheid van een e-inclusieproject. Verder ook de voldoening om een goedkeuring te krijgen op een projectvoorstel dat ik zelf uitgeschreven heb.

Waar kijk je het meest naar uit? En wat is de grootste uitdaging?

Heleen: Ik kijk het meest uit naar het contact met de ouders. (Sarah knikt.) Voor mij is de uitdaging: met verschillende partners goed afstemmen en samenwerken zodat we zo veel mogelijk het verschil maken voor mensen.

Sarah: Mijn uitdaging is: ervoor zorgen dat ‘Spring mee’ helemaal ingebed geraakt in de school, dat we op dezelfde lijn zitten.

Elise: Ik kijk ernaar uit om dingen uit te proberen. En ook: samenwerken met vrijwilligers en hen motiveren om het beste van zichzelf te geven. Mijn uitdaging: ook al ondervind ik soms weerstand of obstakels, er zelf toch enthousiast blijven voor gaan.

En met deze positieve noot, drinken we de laatste slok (ondertussen koude) koffie.